انتخاب صفحه
شماره 4599 - پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397
شماره های پیشین:

معاون وزیر راه خبر داد

تخصیص ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این سازمان با همکاری صندوق کارآفرینی امید و خودروسازان داخلی، نوسازی ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه را در دستور کار دارد.به گزارش خبرنگار مهر، عبدالهاشم حسن‌نیا در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اشتغالزایی گفت: ۹۰ درصد حمل بار و مسافر کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود که نشان می‌دهد ایمنی حمل و نقل کشور با جاده‌ها گره خورده است. از آنجایی که نوسازی ناوگان به افزایش ایمنی کمک شایانی خواهد کرد، این طرح را کلید زده‌ایم.وی افزود: اگرچه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر از چند سال قبل آغاز شده است، اما چند سالی بود که به نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی کمتر توجه شده بود، به همین دلیل در سال جاری اولویت را به نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی دادیم.معاون وزیر راه و شهرسازی، گردش مالی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای اجرای این طرح را ۵ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: با این اعتبار در نظر داریم ۲۰ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی مسافری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه را با همکاری صندوق کارآفرینی امید و شرکت‌های خودروساز داخلی نوسازی کنیم.حسن‌نیا با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های جاده‌ای نیز ارتقاء یابد، گفت: ۱۸ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی و بزرگراهی داریم که باید طی دو سال آینده به ۲۰ هزار کیلومتر برسد.وی خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین باری و مسافری در جاده‌ها تردد دارند که باید نوسازی شوند.
نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس
 با وام‌دهی ۸۰ درصدی قیمت
مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری گفت: نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو از محل منابع سازمان راهداری و صندوق کارآفرینی امید با اعطای ۸۰ درصد مبلغ خودرو به صورت وام انجام شد.به گزارش خبرنگار مهر، صدرالله بمانا در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو اظهار داشت: در طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای، اولویت سازمان راهداری در سال‌های گذشته، نوسازی اتوبوس و تاکسی کرایه بود که تحولات خوبی در این زمینه انجام شد ولی در بخش مینی‌بوس، در سال‌های قبل اقدامی انجام نشد؛ به همین دلیل در دوره جدید طرح نوسازی، اولویت را به مینی‌بوس‌ها دادیم.وی افزود: ۵۷ هزار مینی‌بوس فرسوده در کشور داریم که سن متوسط آنها باید ۱۰ سال باشد ولی در حال حاضر ۲۴.۸ سال است.
مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: میانگین سن ناوگان اتوبوس ۱۰ سال، سواری کرایه ۱۲ سال و کامیون ۱۶ سال است. درواقع مینی‌بوس‌ها حتی از کامیون‌ها نیز فرسوده‌تر هستند.وی خاطرنشان کرد: مینی‌بوس‌داران اکثراً اقشار مستضعف هستند که در روستاها و شهرهای کوچک به جابجایی مسافر می‌پردازند، بنابراین نوسازی ناوگان، کمک بزرگی به معیشت آنها می‌کند.
این مقام مسئول در سازمان راهداری یادآور شد: قرارداد نوسازی ۱۸ هزار دستگاه کامیون با شرکت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به امضاء رسیده است که در سال جاری اجرا می‌شود؛ این قرارداد در نهایت برای ۶۵ هزار دستگاه کامیون خواهد بود و سال گذشته ۲۸۰۰ دستگاه از این محل (صرفه‌جویی مصرف سوخت) نوسازی شد.بمانا، اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون را ۲ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار از منابع شرکت نفت عنوان کرد و افزود: طرح دیگری درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای در دست انجام داریم که با معاونت اقتصادی نهاد ریاست جمهوری و با نام طرح «کلید به کلید» اجرا می‌شود که اعتبارات این طرح نیز از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت بوده و ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است.
وی قیمت هر دستگاه مینی‌بوس نو  را که امروز به رانندگان تحویل شد، ۲۰۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۸۰ درصد این قیمت از محل منابع سازمان راهداری و صندوق کارآفرینی امید تسهیلات داده می‌شود.
مشاور ارشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مبلغ تسهیلات اعطایی به طرح نوسازی کامیون را نیز ۳۲۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد به شرط تحویل خودروی مشابه فرسوده اعلام کرد.
 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen