انتخاب صفحه
شماره 4599 - پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397
شماره های پیشین:

ضرورت طرح ساماندهی بازار خودرو  در مجلس شورای اسلامی چیست؟ 

رحمان طالبي *

اواخر سال گذشته بود که طرحی به پیشنهاد کمیسیون اصل نود در غالب طرح دو فوریتی با امضا 217 نفر از نمایندگان مردمی قرار شد که جهت رای گیری به صحن علنی مجلس برود اما این طرح به دوم اردیبهشت امسال موکول شد ولی در عین ناباوری با امضا حداکثری،رای نیاورد و به عنوان طرح یک فوریتی مصوب و جهت برسی کمیسیون‌های تخصصی ارسال شد تا 40 روز بعد مجددا به صحن برگردد. طرحی که ماده واحد ان به اختصار شامل:کاهش تعرفه‌های خودروهای وارداتی جهت رقابت پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل،افزایش استانداردهای ایمنی و زیست محیطی،کاهش الایندگی و مصرف سوخت و مدیریت بر واردات خودرو، بازار فروش خودروها و جلوگیری از به وجود امدن رانت خودروهای داخلی و خارجی تهیه شده بود.و در یازده تبصره که ماحصل ان به شرح ذیل تنظیم شده است.کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به مرور زمان،برداشتن حقوق ورودی برای خودروهای برقی،ایجاد بازار رقابتی و غیر انحصاری برای تمامی اشخاص و شرکت‌ها طبق ضوابط تعیین شده وزارت صنعت،معدن،تجارت،اختصاص در امد ناشی از این قانون صرف تولید داخل و ایجاد اشتغال،سهیم بودن خودروسازان در تصادفات با توجه به میزان نقش و ایمنی خودروها به استناد گزارش پلیس و محاسبه قیمت تمام شده خودرو،درصد سود قیمت قطعی خودروها در زمان فروش.اما با گذشت بیش از بیست روز از تصویب طرح یک فوریتی در حالی که شاهد هیچ اقدام مثبت و کارشناسی در این باره نبوده ایم، متاسفانه خبرهایی هم به گوش میرسد که به دنبال ذبح این طرح هستند.در سال حمایت از تولید داخلی و با احترام و افتخار به تولید کنندگان با کیفیت ایرانی باید بپذیریم،ارابه‌های مرگ اهنین هیچ افتخاری برای ایران و ایرانی که ندارد بلکه کرامت و حرمت انسانی را مثل سرنشینانش زیر پای نهاده، و سرمایه مال و جان ایرانی خیلی مهمتر و با ارزشتر از صنعت عقب مانده و ناتوان خودروست. صنعتی که همیشه موردحمایت یک طرفه و غیر کارشناسی شامل حالش بوده،از وام‌های میلیاردی چند سال پیش تا وضع تعرفه‌های سنگین 150 درصدی خودروهای وارداتی که به راستی نه تعرفه،بلکه از ان به عنوان جریمه ملت جهت سوار شدن خودروهای با کیفیت می‌توان نام برد،خودروهای که کاملا بر خلاف شاید سایر کالاهای وارداتی دیگر،فقط سهم 5 درصدی در بازار دارند و 95 درصد جامعه به اجبار از خودروهای داخلی استفاده می‌کند.حمایت وحشتناکی که در در بروکراسی اداری تجارت خارجی و تخصیص ارز مبادله ای جهت واردات قطعات با بر چسب ساخت ایران و یا به صورت قاچاق،افزایش 90 درصدی تعرفه‌های گمرکی و نادیده گرفتن و تمکین نکردن از رای قاضی دیوان عدالت اداری در راستای ابطال این افزایش‌ها،مختصری از حمایت‌هایی است که هميشه شامل حال این صنعت بوده است.اما این حمایت نه تنها به تعالی خودروهای تولید داخلی کمکی که نکرده بلکه باعث متضرر شدن خودرو سازان و عقب افتادگی انان حتی از خودروسازان کره ای که بعد از صنعت خودروسازی ما شروع به فعالیت کردن شده و نیز باعث مصرف روزانه 81 میلیون لیتر بنزین و سالانه 40 هزار میلیارد تومان سرمایه این مرز و بوم هزینه سوخت این خودروهای پر مصرف می‌شود،که نهایتا این حجم سوخت و الایندگی متاسفانه به فوت سالیانه بیش از 17 هزار هم وطنانمان در کلان شهرها منجر می‌گردد.به راستی چند درصد از ایرانیان از این امار و اطلاعات و این طرح اطلاع دارن؟؟ واقعا چرا طرحی به این مهمی که در طی چهل سال چه بسا مهمترین مشکل جامعه مارو در برمیگیرد و 100 درصد افراد جامعه(با تصویب این طرح و افتادن در مسیر تولید و واردات خودروهای با کیفیت با نازلترین قیمت همه افراد جامعه بهره خواهند برد)اما بیشترین دغدغه این طرح مربوط به بیش از 90 درصد اقشار متوسط و کم بضاعت است که مصرف کنندگان موضوع طرح و ذینفع هستن،كه هیچ اطلاعی از ان ندارند؟؟!!به عمق فاجعه زمانی که امار سالانه نزدیک به 20 هزار کشته و بیش از 250 هزار مصدوم و 50 هزار زن سرپرست خانوار و کودک بی گناه یتیم را می‌شنویم،بیشتر پی می‌بریم.ما مردم ایران از تمامی نمایندگان شهرمان،اصحاب رسانه و تمامی مردان و زنان ازاده ایرانی خواهشمندیم که یکبار برای همیشه جهت حمایت از سرمایه ،جان و مال هزاران هم وطنانمان از این طرح ملی حمایت کنند تا اولا افراد سودجو و منفعت طلب نتوانند ذبحش کنند و دوما این طرح به مطالبه مردمی تبدیل شود تا انشالله تصویب ان پایانی بر این همه فاجعه انسانی و مالی باشد.
 *كارشناس حوزه خودرو
 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen