انتخاب صفحه
شماره 4665 - پنجشنبه 18 مرداد 1397
شماره های پیشین:

کمبود اعتبار، مشکل بزرگ مدارس قم

مدیرکل آموزش و پرورش قم کمبود اعتبار را از مشکلات بزرگ این مرکز در قم دانست و گفت: در این زمینه نیازمند توجه ویژه مسئولان استان هستیم.به گزارش خبرنگار مهر، شورای آموزش و پرورش استان قم شامگاه سه‌شنبه در حالی در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد که موضوع اوقات فراغت دانش آموزان و تأمین اعتبار تجهیزات هنرستان‌های قم از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده بود و در جریان این جلسه از رتبه سوم کنکور سراسری ریاضی فیزیک و خانواده وی تجلیل شد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در این جلسه به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه برنامه‌های فراغتی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: بیشتر فعالیت‌ها در سال‌های گذشته معرفتی و بصیرتی بود اما با توجه به اینکه وقت دانش آموز را پر نمی‌کرد امسال برنامه‌های مهارتی و اقتصادی نیز مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفت.حمیدرضا شیخ الاسلام از همکاری دانش آموزان در مهیا ساختن مدارس هم سخن گفت و تأکید کرد: ساخت میز و نیمکت تعدادی از مدارس استان توسط دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد و کارهایی از قبیل رنگ کاری مدارس را هم عهده‌دار شدند. به گفته وی یکی از مشکلاتی که امروز جامعه را تهدید می‌کند تنبلی و تن پروری است، یکی از اهداف این طرح‌ها این بود که تن پروری را بتوانیم از دانش آموز نوجوان و جوان خود دور کنیم.آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفته است این استان در بحث اعتبارات نیاز به توجه ویژه‌تری دارد چرا که از مجموع ۲۴۰ هزار دانش آموز بیش از ۴۰ هزار نفر اتباع هستند، در سال‌های گذشته اصل بر این بود که شهریه اندکی از این دانش آموزان گرفته می‌شد اما سازمان مدیریت اعلام کرد از این خانواده‌ها مبلغی دریافت نشود و سازمان برنامه جایگزین آن را پرداخت می‌کند.وی افزود: با اجرایی شدن این تصمیم نزدیک به ۸ میلیارد اعتبار از آموزش و پرورش گرفته شد اما ریالی تا به حال از سوی سازمان برنامه به آموزش و پرورش پرداخت نشده است و این موضوع آموزش و پرورش را در شرایط سخت‌تری قرار داده است، ما در استان ۲ مدرسه داریم که صد درصد اتباع هستند، از یک طرف از حضور این مهمانان استقبال می‌کنیم اما باید این خللی که در بحث اعتبارات وجود دارد جدی گرفته شود.
شیخ الاسلام تجهیز هنرستان‌های قم را یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش برشمرد و حل آن را نیازمند همکاری استان دانست.به گفته وی برای تأمین اعتبار هنرستان‌های قم باید از حمایت‌های ملی بهره‌مند شویم، قول‌هایی از سوی سازمان برنامه‌ریزی برای تجهیز هنرستان‌ها داده شده است.مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ۷۵ هنرستان در سطح استان داریم که جوابگویی هزینه‌های تأمین تجهیزات رشته‌های فنی آنها نیستیم و با توجه به افزایش قیمت‌ها این کار بسیار سخت‌تر شده است و شاید اعتبارات جوابگوی دو یا سه هنرستان باشد.شیخ الاسلام از راه‌اندازی فرهنگ خیرین هنرستان هم خبر داد و گفت: اگر استان نگاه خاصی به تجهیز موارد مصرفی هنرستان‌ها نداشته باشد مشکلاتمان دوچندان خواهد بود، از بین ۲۴۰ هزار دانش آموز ۱۴۰ هزار دانش آموز ابتدایی، ۵۰ هزار دانش آموز متوسطه اول هستند اما با این وجود ۲۸ درصد سرجمع اعتبارات را به کار و دانش و فنی و حرفه‌ای اختصاص داده‌ایم اما هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز در این جلسه با اشاره به موضوع اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان اظهار کرد: ۵ برنامه که در اوقات فراغت استان برنامه‌ریزی شده است، با توجه به اینکه ۲۴۰ هزار دانش آموز در سطح استان حضور دارند، سعی در جذب حداکثری دانش آموزان بوده است، سال گذشته ۳۲ هزار دانش آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت جذب شدند و امسال پیش بینی آموزش و پرورش بر جذب بیش از ۴۰ هزار دانش آموز است. به گفته ناصر حمزه‌ای ۴۰۰ واحد اوقات فراغت، اردوگاه‌ها و پایگاه‌های علوم و فنون پیش بینی شد و تا به این لحظه در سایت همگام ۲۶ هزار دانش آموز ثبت نام کرده‌اند و تا نیمه شهریورماه تقریباً به ۴۵ هزار نفر خواهد رسید. وی با تأکید بر استقبال بیشتر دانش آموزان پسر از این طرح‌ها، افزود: ۶۵ درصد آمار دانش آموزان در سال گذشته پسر و ۳۵ درصد دختر بودند، از طرفی سطح ریالی هزینه‌های جذب امسال افزایش پیدا نکرد و حتی کمک هزینه‌هایی به دارالقرآن‌ها و پایگاه‌های فرهنگی اعطا شد.
حمزه‌ای با اشاره به وضعیت دارالقرآن‌های فعال تصریح کرد: ۲۸ پایگاه تنها در عرصه قرآن فعال بوده است که تا به امروز در سایت همگام بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در این دوره‌ها و دوره‌های آموزشی تکمیلی برای شرکت در مسابقات کشوری ثبت نام کردند که در ۱۴ رشته دانش آموزان قمی‌شرکت پیدا کردند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز با تأیید سخنان شیخ الاسلام، افزود: نظام آموزش و پرورش کشور امسال استقرار کامل پیدا می‌کند و سه دوره ۶، ۳، ۳ محقق می‌شود و هنرستان‌ها هم برای اولین سال در سال آینده تحصیلی ۳ ساله می‌شوند.
به گفته علیرضا یاری ظرفیت هنرستان‌ها بسیار محدود است و با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی بسیاری در استان قرار گرفته است، جذب دانش آموزان هنرستانی با تلاش‌های صورت گرفته بیشتر شده است و اقبال مردم نسبت به هنرستان‌های زیاد شده است اما کمبود فضا و تجهیزات هنرستان مشکل بزرگی است. به اعتقاد وی امکانات و تجهیزات نسبی متناسب با سرفصل‌های هنرستان‌ها وجود دارد اما کافی نیست و از طرفی اعتبارات آموزش و پرورش هم پاسخگوی نیازها نیست، نگهداری مدارس با اینکه اعلام شده است رایگان است اما عملاً این اتفاق نیفتاده است و این هزینه‌ها کار را برای آموزش و پرورش سخت کرده است. یاری با اشاره به اعتبارت تجهیز مدارس، تصریح کرد در سال ۹۵، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ابلاغ اعتبار شد که محقق نشد، در سال ۹۶ از رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فقط ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شد و در سال ۹۷ از ۷۰۰ میلیون اعتبار تا به امروز، مبلغی تخصیص پیدا نکرده است، برخلاف انتظار رقم ابلاغی شیب نزولی داشته و از همین مقدار هم مبلغی تحقق پیدا نکرده است. معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس قم هم وضعیت سرانه زیرساخت‌های آموزشی استان قم را بسیار نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: سرانه زیرساخت‌های آموزش و پرورش استان قم ۴ و ۳ دهم متر مربع است در حالی که سرانه متوسط کشوری ۵ و ۳ دهم و سرانه استاندارد کشوری ۸ و ۳ دهم متر مربع است و استان قم در جایگاه بیست و هشتم کشور قرار دارند و از جهت اعتبارت و سرانه رتبه بسیار بدی دارد. به گفته احمدرضا اجتهادی استان قم در سال ۹۶، ۵ و ۹ دهم میلیارد تومان برای نوسازی مدارس از محل سرمایه استانی اعتبار داشت که این اعتبار امروز تبدیل به عددی نزدیک به صفر شده است و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارت استانی تخصیص داده شده است، این در حالی است که اعتبارات محل ماده ۱۸۰ بیش از ۱۵ درصد تخصیص نخواهد داشت. وی با اشاره به وضعیت نامساعد اعتبارات نوسازی افزود: توانایی ساخت حتی یک مدرسه را در این سال‌ها نداشتیم و تنها خیرین برای ما کار انجام دادند، از ۴۸ میلیارد تومان سرمایه استانی سهم تنها ۴۰۰ میلیون تومانی برای آموزش و پرورش قابل قبول نیست. به گفته وی حتی تعمیرات ۸۰۰ مدرسه استان هم با این اعتبارت انجام نمی‌شود، چه رسد به فقر استان در زمینه زیرساخت‌های آموزشی که نیاز به توجه بسیار جدی دارد، بیش از ۸۷ درصد از مدارس ابتدایی دو نوبت هستند و نیاز به ساخت مدارس جدید در استان وجود دارد که نیازمند تأمین اعتبار است.
 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen