انتخاب صفحه
شماره 4714 - پنجشنبه 19 مهر 1397
شماره های پیشین:

بررسی سهم سینمای کودک و نوجوان از گیشه

خانواده را به سینما بیاورید

از فروردین ماه سال ۹۶ تا مهرماه سال ۹۷ که به تعبیری می‌شود ۱۹ ماه؛ از بین 120 فیلم اکرانی، سهم سینمای کودک و نوجوان از گیشه فقط ۱۱ فیلم
 است!
بیتا منصوری از تهیه‌کنندگان سینمای کودک با تاکید بر اینکه اطلاق لفظ سینمای کودک به عنوان گونه‌ای از آثار سینمایی درست نیست به ایسنا توضیح داد: ما دو دسته فیلم داریم، فیلمی برای کودکان و فیلمی درباره آن‌ها، این دو باید از هم تفکیک شوند. متاسفانه در شرایطی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، وقتی لفظ ژانر کودک به فیلمی داده می‌شود، سرانه مخاطب آن کاهش پیدا می‌کند.
این تهیه‌کننده با انتقاد از اینکه ژانری به اسم سینمای خانوادگی در ایران وجود ندارد، توضیح داد: برخی فیلم‌ها درباره کودک است و می‌تواند جنبه آگاهی بخشی‌ برای خانواده‌ها داشته باشد. در این مواقع اگر دست فیلمساز برای انتخاب ژانر سینمایی‌اش باز باشد کمک بیشتری هم به خانواده‌ها خواهد شد و هم به فیلمساز تا هردو به هدفشان برسند. در حال حاضر وقتی فیلمسازی ژانر کودک و نوجوان را انتخاب می‌کند، گروه زیادی از مخاطبان خود را از دست می‌دهد و نکته دیگر اینجاست که اکنون سینمادارها هم اصلا علاقه‌ای به اکران فیلم کودک ندارند.
 فیلم کودک یک «خانواده» را به سینما می‌آورد
داریوش باباییان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «حقه‌باز دم دراز» هم درباره اکران فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سینما توضیح داد: متاسفانه بنیاد سینمایی فارابی و حتی وزارت ارشاد، در رابطه با اکران سینمای کودک هیچ سهم مثبتی را تاکنون انجام نداده‌اند. باید همراه با کارگروه اکران بزرگسال و فیلم‌های عمومی برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد که چند کارشناس سینمای کودک در کنار آنها حضور داشته باشند.
او ادامه داد: اگر بتوان با برنامه‌ریزی مناسب در سال ۱۲ فیلم کودک اکران کنیم،‌ قطعا به این صنعت کمک زیادی شده است. متاسفانه از نظر کارشناسی و پخش فیلم با کارگروه اکران فیلم بزرگسال هماهنگی مناسبی وجود ندارد. این برای بنیاد فارابی بسیار راحت است که بخواهد کارگروه ویژه مخصوص فیلم‌های کودکان و نوجوان تشکیل دهد.
او با انتقاد از اینکه فیلم‌هایی مانند «هزارپا» در ۱۲۰ سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران می‌شوند، اظهار کرد: من به عنوان تهیه‌کننده وقتی با چنین فضایی مواجه می‌شوم، واقعا دلم می‌سوزد. اگر حمایت مناسبی از این سینما صورت بگیرد، قطعا با پیشرفت خوبی مواجه می‌شویم. به علاوه آنکه وقتی فیلم کودک روی پرده می‌رود، یک خانواده را می‌تواند به سینما جذب کند و این یعنی افزایش تعداد مخاطب.
  بسیاری از آثار کودک به لحاظ مخاطب شناسی فیلم کودک نیستند!
حامد جعفری که تهیه کنندگی دو اثر انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را برعهده داشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سینمای کودک و نوجوان بیان کرد: پیش از این در سازمان سینمایی کارگروهی برای اکران فیلم کودک وجود داشت ولی اتفاق ویژه‌ای در آن زمان رخ نداد. در این میان ما به عنوان سازندگان فیلم باید به این موضوع دقت کنیم که فیلم را برای کودک می‌سازیم یا درباره کودک؟ خیلی از فیلم‌هایی که در این مدت اکران شد به لحاظ مخاطب شناسی فیلم کودک نبودند و فضاهایی که باید به عنوان حداقل‌های این حوزه لحاظ شود،‌ در آن‌ها رعایت نشد. وقتی یک فیلمساز می‌گوید که فیلم من کودک است از نظر سازمان سینمایی و فارابی هم بدون بررسی‌ دقیقی همین‌گونه در نظر گرفته می‌شود.
او ادامه داد: این خلائی که وجود دارد باعث شده سینماداران هم رغبتی به اکران فیلم کودک و نوجوان نشان ندهند زیرا که بارها پیش آمده خانواده بلیت تهیه کرده‌اند اما بعد از چند دقیقه از آغاز فیلم کودک نتوانسته با آن انیمیشن یا فیلم کودک ارتباط برقرار کند و از سالن خارج شده است. لطمه‌ای که این فضا به سینمای کودک می‌زند بیشتر از زمانی است که فیلمی نتواند اکران شود یا استقبال خوبی از آن نشود، زیرا در این شرایط هم سینمادار و هم مخاطب نسبت به آثار کودک و نوجوان بی‌رغبت می‌شوند.
سال گذشته فیلم سینمایی «بیست‌ویک روز بعد» محمدرضا خردمندان اولین فیلم کودک و نوجوان بود که در مردادماه به نمایش درآمد و در پایان زمان اکران خود توانست یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.
پس از آن در مهرماه دو فیلم دیگر «حقه‌باز دم‌دراز» علی اصغر محمودزاده و «قهرمانان کوچک» حسین قناعت روی پرده رفتند. فیلم حسین قناعت توانست حدود دو و نیم میلیارد فروش داشته باشد و به این ترتیب در بین فیلم‌های کودک و نوجوانی که سال گذشته به نمایش درآمدند، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های 
کودک بود.
در آذرماه سال ۹۶، چهار اثر دیگر کودک و نوجوان هم روی پرده رفتند. «شکلاتی» سهیل موفق، «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» سید رضا صافی و دو انیمیشن «فهرست مقدس» و «راز سیاوش» در این ماه روی پرده رفتند که جمع فروش این چهار فیلم شاید نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که نیمی از آن هم حاصل فروش «شکلاتی» است.
در ادامه سال ۹۶ دو فیلم دیگر هم به نام‌های «افسانه گل آباد» که بیشتر اثری کمدی موزیکال بود و «کلیله و دمنه» (انیمشین) به نمایش 
درآمدند.
نکته‌ای قابل تامل در اکران این فیلم‌ها، تعداد هفته کم اکران آنها است. البته که این دو عامل به هم مرتبط هستند زیرا با توجه به قانون رعایت کف فروش در فیلمهای روی پرده، اگر اثری نتواند کف فروش خود را رعایت کند باید از روی پرده برداشته شود اما شاید بتوان با  توجه به آنکه این فیلمها مخاطب خاص دارند، از حمایت ویژه‌ای برخوردار شوند.
از ابتدای سال ۹۷ تاکنون دو اثر کودک و نوجوان به نمایش درآمدند، «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان که برای نخستین بار در سی‌وششمین جشنواره فجر به نمایش درآمد، جزء اکران‌های نوروز قرار گرفت و توانست حدود هشت میلیارد تومان فروش کند. پس از آن هم «خاله قورباغه» که اثری عروسکی و موزیکال است به نمایش درآمد و توانست حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.
سهم انیمیشن‌ها از گیشه سینما هم از نقاط قابل توجه حوزه کودک است. در بین این ۱۱ فیلم، ۴ انیمشین هم دیده می‌شود. از لحاظ محتوایی هم دو انیمشین «راز سیاوش» و «کلیله‌ودمنه» مضمونی اسطوره‌ای و تاریخی دارند و «فهرست مقدس» و «فیلشاه» داستانی مذهبی_ تاریخی دارند. در حوزه سینمای کودک و نوجوان، امسال سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در شهر اصفهان برگزار شد. در این جشنواره به طور ویژه فقط آثاری به نمایش در می‌آیند که سینمای کودک و نوجوان مربوط می‌شوند و جوایزی در بخش‌های گوناگون به منتخبین این جشنواره تعلق می‌گیرد. با این وجود هنوز هم سهم زیادی از گیشه سینمای کشور به فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص ندارد و سینماداران یا حتی پخش کنندگان رقبت زیادی برای اکران این دست آثار از خود نشان نمی‌دهند.
 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen