انتخاب صفحه
شماره 4839 - پنجشنبه 23 اسفند 1397
شماره های پیشین:

پیشنهاد

جواد لگزیان

تدوين (انواع برش‌ها)

«تدوين سينمايي: بهترين برش‌هايي كه سينماگر يا تماشاگر علاقمند بايد آن‌ها را بشناسد» اين هدف را مبناي خود قرار مي‌دهد كه لحظات تدويني نامرئي را به صورت مرئي درآورد. «گيل چندلر» مولف اين كتاب، نامزد جايزه «امي»، با كنار هم قرار دادن هنرمندانه لحظه‌هاي تدويني بزرگ از فيلم‌هاي سينمايي شناخته شده، رمز و راز اين برش‌ها را كه تدوينگران حرفه‌اي به انجام آن‌ها موفق شدند را در اين كتاب نشان میدهد. كتاب حاضر كه به سبك «داستان مصور» تاليف و طراحي شده، يك فرهنگ فشرده تصويري يا بهتر گفته باشيم يك «كاتالوگ تصويري» از انواع برش‌هايي است كه تدوينگر در روايت‌گري خود آن‌ها را به كار گرفته است. متن سليس و روان «گيل چندلر» تمامي كاربردهاي كلاسيك قراردادهاي نيرومند تدويني را در اين كتاب خلاصه مي‌كند. «تدوین (انواع برش ها) « کتابی است از گیل چندلر با ترجمه‌ی مسعود مدنی که توسط انتشارات تابان خرد در 200 صفحه به چاپ رسیده است.

خانه عروسک

نورا که در صحنه زندگی خانوادگی و فامیلی چون عروسکی بوده به ناگاه از مناسبات اجتماعی خارج می‌شود و به صحنه نوری دیگر می‌بخشد...
از نظر هنریک ايبسن (۱۸۲۸–۱۹۰۶) شاعر، نمایشنامه‌نویس و درام نویس نروژی، تراژدي، واقعي‌ترين زندگي است كه وجود دارد، بقيه زندگي، نمايشي بيش نيست. اگر چه تراژدي نيز نمايش است! از اين نظر، تنها نورا است كه واقعا وجود دارد، بقيه عروسك‌هاي اين عروسك‌خانه هستند. نيچه به دوست‌دارانش توصيه مي‌كند كه به راه خويش بروند آن‌گاه به معني واقعي دوستدار او خواهند بود، نورا نيز به راه خويش مي‌رود تا خود راه به طور كامل بگستراند. در اين‌جا كي‌ير كگور و نيچه به هم نزديك مي‌شوند و «فرد» را در چهره نورا به نمايش مي‌گذارند. در چهره يك «اقليت» و يا «گناهكار» كه اتوريته رسمي را پس مي‌زند....
«خانه عروسک « کتابی است از هنریک ايبسن  با ترجمه بهاره آقاگل زاده که در 120 صفحه و توسط انتشارات تابان خرد  به چاپ رسیده است.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen