انتخاب صفحه
شماره 4919 - پنجشنبه 20 تیر 1398
شماره های پیشین:

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم:

درمان قم از شاخص های مطلوبی برخوردار است

مدیر محترم درمان تامین اجتماعی استان قم، سازمان تامین اجتماعی چه تعداد مرکز درمانی ملکی در استان دارد و در این مراکز، چه خدماتی به بیمه شدگان ارائه می‌شود؟
در استان قم 4 مرکز درمانی ملکی در حال فعالیت می‌باشد. بیمارستان تخصصی 120 تختخوابی امام رضا(ع)  تنها مرکز بستری ملکی در استان می‌باشد. در این مرکز بخش‌های اورژانس، بخش‌های ویژه (ICU-CCU-NICU)، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی و مغز و اعصاب، بلوک زایمان و زنان و زایمان، نوزادان، اطفال، گوش و حلق و بینی و چشم، داخلی، قلب، داخلی مغز و اعصاب، عفونی و ارولوژی، پزشک عمومی دندان پزشکی و واحدهای پاراکلینیک: فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی، تصویربرداری و سی تی اسکن  فعال می‌باشد که باتوجه به وجود بخش تصویربرداری مجهز با دستگاه‌های پیشرفته رادیولوژی و ماموگرافی و دانسیتومتری و دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس و 6 اتاق عمل فعال یکی از بیمارستانهای فعال تخصصی عمومی در سطح کشور می‌باشد که در سال 97 با 89 % اشغال تخت و بالغ بر 810,986مراجعه سرپایی و 12018مراجعه بستری با لحاظ تنوع خدمات درمانی و تنوع  بخش‌های فعال و شاخص‌های تخصصی و اقتصاد درمان، یکی از بیمارستان موفق و پیشرو در سطح مراکز بستری ملکی کشور شناخته می‌شود.
مراکز سرپایی ملكي، شامل پلی کلینیک بوعلی، پلی کلینیک22 بهمن و دی کلینیک دکتر غرضی نیز بصورت تخصصی در نقاط مختلف شهر پذیرای میلیون‌ها بیمه شده عزیز می‌باشد. در این مراکز، بخش‌های رادیولوژی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، پزشک عمومی و درمانگاه تخصصي با تخصص‌هاي جراحی عمومی، زنان و زایمان، داخلی و قلب، چشم، روانپزشکی و اطفال به مراجعین محترم، خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌نماید. مراکز سرپایی ملکی با بیش از 563/718/1 مراجعه کننده در سال 97 از مراکز پیشرو در ارائه خدمات درمانی به بیش از 760000 نفر از بیمه شدگان تحت پوشش سازمان در استان قم می‌باشد.
 جمع کل مراجعات  سرپایی و بستری به کلیه مراکز ملکی استان در سال 97 بالغ بر 2,541,567 مورد گزارش شده است.
وضعیت خدمات درمانی در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه نقاط قوت و ضعفی را متصورید؟
تنوع ارائه خدمات درمانی بخش‌های ویژه (ICU-CCU-NICU) و بخش‌های جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی و مغز و اعصاب، بلوک زایمان و زنان و زایمان، نوزادان، اطفال، گوش و حلق و بینی و چشم، اطفال، داخلی، قلب، داخلی مغز و اعصاب، عفونی و ارولوژی، پزشک عمومی دندان پزشکی و واحدهای پاراکلینیک: فیزیوتراپی، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی و تصویربرداری و سی تی اسکن و همچنین انجام اعمال جراحی بزرگ از جمله تومور مغزی و سی دی گذاری کمر و تعویض مفصل زانو، ولگن و لاپاراسكوپي، در رشته‌هاي زنان و زايمان و جراحي از خدمات  درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بشمار می‌آید.
 در سال 97، حدود 88 درصد بیماران بستری و همراهان و قریب به 80 درصد مراجعین سرپایی در مراکز درمانی استان از ارائه خدمات درمانی رضایت داشته‌اند.
باتوجه به عملکرد شاخص‌های تخصصی و عمومی درمان در سال 97 از جمله ضریب اشغال تخت(89درصد)، شاخص‌های 28 گانه بخش اورژانس، میانگین اقلام دارویی(3)، میانگین اقلام آزمایش(4.7)، میانگین اقلام رادیولوژی(1.2)، میزان رضایتمندی بیماران بستری و سرپایی و.... این استان از وضعیت مناسبی درخصوص شاخص‌های درمانی برخوردار می‌باشد که از نقاط قوت استان می‌باشد که می‌توان به برخی از آنها در ذیل اشاره نمود:
نقاط قوت
. اجرای فرآیند الکترونیکی شدن نسخ در مراکز درمانی  در سال 95
. راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی اینترنتی، موبایلی و USSD
• استقرار سیستم مدیریت و بایگانی تصاویر دیجیتال (PACS) در بیمارستان امام رضا(ع) در سال 96 
. استقرار نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده  الکترونیک برای بیماران مزمن در کلیه مراکز درمانی ملکی 
. ارائه خدمت به بیش از 680 نفر از بیماران غیر ایرانی از 38 کشور جهان در سال 97 که اکثرا  از طلاب محترم مرکز جامعه المصطفی بوده‌اند.
• انجام اعمال جراحی بزرگ از قبیل خارج نمودن تومور بزرگ شکمی و مغزی از بدن بیمار 
• برخورداری از امکانات پیشرفته تصویربرداری مانند Ct.Scan و ماموگرافی و تجهیزات اسکوپی نسبتا کامل  
• ارتقا و بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان امام رضا(ع) بر اساس استانداردها و چک لیست‌های مربوطه 
• اخذ مجوز و برقراری کشیک متخصصین مقیم برای رشته‌های جراحی عمومی، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، قلب، اطفال، بیهوشی و زنان و زایمان 
• افزایش میزان جذب پزشکان متخصص در اکثر رشته‌ها
• عقد قرارداد آموزشی با دانشگاه آزاد در جهت تقویت بنیه علمی بیمارستان 
• نوسازی ناوگان آمبولانس کلیه واحدهای تابعه
• فعال بودن سایت امحاء زباله  در بیمارستان امام رضا (ع)
نقاط ضعف
• کمبود حداقل 100تخت بستری و لزوم تفکیک بخش‌های اطفال و عفونی از بخش‌های داخلی
• عدم وجود بخش MRI   با توجه به اینکه دومین بیمارستان از نظر ارجاع بیماران ترومایی در سطح کشور می‌باشد.
• کاهش اعمال جراحی بزرگ از جمله سی دی گذاری و تعویض مفصل در مراکز ملکی بدلیل کمبود نقدینگی
• کمبود پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی، آزمایشگاه، پاتولوژی و رادیولوژی و مشکل بودن جذب آن در استان
• پایین بودن سرانه درمان استان در مقایسه با متوسط سرانه درمان در سطح سازمان تامین اجتماعی(استان قم در رده ده استان آخر از لحاظ پایین‌ترین سرانه درمان قراردارد.)
اقدامات انجام شده در استان در زمینه توسعه خدمات الکترونیک در بخش درمان از جمله نسخه الکترونیک و کارت هوشمند چه بوده است؟ به نظر شما چنین طرح‌هایی چه تاثیری بر کیفیت خدمات درمانی سازمان برجای خواهند گذارد؟
در راستای توسعه خدمات الکترونیک در سازمان، طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه در مراکز ملکی، همزمان با سراسر کشور در استان نیز با بهره‌مندی از تمام امکانات بطور موفقیت آمیزی به اجرا در آمده است. پروژه مذکور از شهریور سال 95 در استان اجرا و در حال حاضر بطور مطلوب (99درصد) در حال اجرا می‌باشد. در این روش، بیمه شده محترم بدون ارائه دفترچه و با اعلام کد ملی از ویزیت و سایر خدمات درمانی سرپایی و پارا کلینیک بهره‌مند مي‌گردد. از اثرات این طرح می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
افزایش سرعت دسترسی به سوابق و پرونده پزشکی بیمار – دقت در ارائه خدمات درمانی- جلوگيري و کاهش اشتباهات پزشکی از جمله تداخلات دارویی و نسخه‌خوانی – کاهش هزینه‌ها – تشکیل پرونده‌های پزشکی به صورت الکترونیک – دسترسی آسان به آمار عملکردهای پزشکان و سوابق پزشکی بیماران – اجرای بهتر بعضی از فرایند‌های درمانی از جمله طرح ارجاع بیماران – تجمیع خدمات بیمه در طرح سلامت و افزایش قدرت و دقت کنترل بیمه‌ها و سایر موضوعات مرتبط با بیمه و درمان اشاره نمود.
همچنین با تشکیل پرونده الکترونیک و پیوستن مراکز غیر ملکی و طرف قرارداد به این طرح و اجرای طرح امضای الکترونیک جهت پزشکان، شاهد تحول عظیم در ارائه آسانتر خدمات و کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در کنترل و پایش عملکرد‌های درمانی و کاهش چشمگیر در اشتباهات و خطای پزشکی و بدنبال آن افزایش رضایت مندی مردم و ارتقای شاخص‌های سلامت و درمان جامعه خواهیم بود.
در این راستا جلسات آموزشی توجیهی برای مراکز طرف قرارداد از جمله پزشکان، داروخانه و پاراکلینیک برگزار گردیده است. علاوه بر آن جهت پزشکان و مراکزی که به دفتر اسنادپزشکی مراجعه می‌نمایند نیز آموزش حضوری و چهره به چهره ارائه گردیده است که تا کنون حدود 110 مورد از پزشکان و مراکز پاراکلینیک و داروخانه‌ها پس از دریافت آموزش‌های لازم ثبت نام نموده‌اند و در حال تولید نسخه الکترونیک می‌باشند.
رابطه حوزه درمان تامین اجتماعی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان چگونه است؟
در این راستا این مدیریت در جلسات مرتبط حضور فعال و موثری دارد که در ذیل به برخی از آنها  اشاره گردیده است:
-شرکت در جلسات کمیتهRUM  به منظور نظارت علمی بر نسخ تجویزی پزشکان در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی
- برگزاری جلسات موردی با ریاست دانشگاه علوم پزشکی و یا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مشکلات بوجودآمده در بیمارستان‌های دانشگاهی یا مراکز تشخیصی درمانی سطح استان یا تسهیل اجرای برخی از دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان یا تعرفه استانی
- حضور فعال در کارگروه‌های سلامت، درمان و امنیت غذایی در سطح استان
- بازرسی‌های مشترک از مراکز طرف قرارداد از جمله آزمایشگاه‌های استان
- تشکیل کارگروه درمان استان به ریاست معاونت درمان دانشگاه و با مشارکت مراکز بستری دانشگاهی، خصوصی و خیریه و بیمارستان امام رضا(ع) و سازمان‌های بیمه‌گر به منظور هماهنگی جهت کاهش مشکلات حوزه درمان استان که اولین جلسه آن در اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل شده است.
وضعیت اعتباربخشی مراکز درمانی سازمان در این استان چگونه است؟
در آخرین ارزیابی اعتبار بخشی انجام شده، بیمارستان امام رضا (ع) با دریافت ارزشیابی درجه یک موفق به کسب  بالاترین امتیاز در بین ده بیمارستان فعال در سطح استان، گردیده است. این مدیریت نيز با تدوین و اجرای برنامه عملیاتی بصورت فصلی در حال پایش و ممیزی استانداردها و اصول اعتبار بخشي در همه بخش‌ها و واحدهای بیمارستان بوده كه بدنبال آن با پیگیری‌های مستمر موجب کاهش مغایرت‌ها، ارتقا و اصلاح شاخص‌ها و فرایندها  گرديده كه بصورت کاربردی و همه جانبه در رضایت بیماران و کاهش هزینه‌ها بسيار تاثیرگذار بوده است. با اجرای برنامه عملیاتی فوق  بیمارستان امام رضا(ع) در هر زمان ممکن و مستمر آمادگی پایش و ممیزی از طرف وزارت بهداشت را خواهد داشت. 
در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های مدیریت درمان برخی استان‌ها، جذب نیروی متخصص بود. وضعیت جذب متخصصان در استان شما چگونه است؟
کمبود پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی، آزمایشگاه، پاتولوژی و رادیولوژی و مشکل بودن جذب آن در استان از مهمترین چالش‌های استان در حوزه درمان می‌باشد. در این خصوص با هماهنگی و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی استان برخی از کمبودهای متخصصین از جمله داخلی، قلب، اطفال و برخی از گروه‌های جراحی تا حدودی مرتفع شده است.
عمده‌ترین چالش‌های بخش درمان تامین‌اجتماعی استان چیست و چه راه‌هایی برای برون‌رفت از این چالش‌ها پیشنهاد می‌کنید؟
1- کمبود نقدینگی بدلیل رکود اقتصادی و افزایش تعهدات دولت به سازمان و عدم واریز نقدینگی جهت پرداخت هزینه‌های جاری و فشار شرکت‌های فروشنده دارو و لوازم پزشکی جهت وصول مطالبات و عدم فروش دارو و لوازم پزشکی 
2- نیاز به ترمیم اعتبارات سال 97 با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها بویژه دارو و تجهیزات مصرفی و همچنین افزایش مبلغ قراردادهای پیمانکاری مثل غذا، سرویس، نظافت، تاسیسات و... به علت افزایش قیمت مواد اولیه تا 3برابر و حقوق و دستمزد تا 36 درصد 
3- وجود مشکلات متعدد در خرید دارو و تجهیزات پزشکی و فشارهای وارده از طرف فروشندگان دارو ولوازم پزشکی به مراکز درمانی سازمان و عدم حمایت و نظارت وزارت بهداشت بر نحوه فروش شرکت‌های مذکور و همچنین عدم حمایت سازمان علی رغم وجود شرکت‌هایی با کاربرد دارو و تجهیزات مثل داروپخش، اوزان، هجرت و...
4- افزایش  قابل ملاحظه هزینه‌های درمان مستقیم و  غیرمستقیم پس از اجرای طرح تحول در نظام سلامت و نیاز به  نظارت  موثر بر اجرای طرح از سوی دستگاه‌های ذیربط.
5- تاخیر در پرداخت به مراکز طرف قرارداد بدلیل افزایش تعهدات و کاهش منابع مالی سازمان که یکی از مشکلات مهم مدیریت‌های درمان در پاسخگویی به دانشگاه علوم پزشکی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و شرکای اجتماعی بوده است.  و در نهایت تهدید لغو قرارداد موسسات را ایجاد می‌کند.
6- کاهش اعمال جراحی بزرگ از جمله سی دی گذاری و تعویض مفصل در مراکز ملکی بدلیل کمبود اعتبار و نقدینگی
7- کمبود پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی، آزمایشگاه، پاتولوژی و رادیولوژی و مشکل بودن جذب آن در استان
8-عدم تناسب ردیف‌های تشکیلاتی نیروهای آزمایشگاه، رادیولوژی، منشی پزشکی، خدمات، تاسیسات و نگهبانی با وضعیت فیزیکی حاضر  در بیمارستان و نیاز به بازنگری در تشکیلات پشتیبانی بیمارستان 
9- کمبود تخت‌های بستری حداقل 100 تخت بستری با توجه به تعداد مراجعین و تعداد بیمه شدگان استان و عدم وجود  بخش تصویربرداریMRI در بیمارستان 
10- مشکل جذب پرسنل رسته بهداشتی درمانی بویژه  پرستاری به صورت جایگزین موقت (مرخصی زایمان، مرخصی بدون حقوق، مرخصی تحصیلی)  با توجه به قانون محدودیت سه سال عقد قرارداد موقت با هر نفر
11- مشکلات متعدد در سیستم مدیریت بیمارستانی HIS در حوزه آمار و گزارشات نهایی که گاه تا دریافت چندین گزارش متفاوت از یک مسیر هم اتفاق می‌افتد.
برای برون رفت از چالش‌های پیش روي درمان سازمان می‌توان به مواردی مانند: - ارتقا و تقویت برنامه‌های عملیاتی و بهبود مستمر فرایندها و خط مشی‌ها – ارتقای سیستم‌های الکترونیکی خدمات درمانی - خرید راهبردی دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای در مراکز ملکی-تعامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی - ارزیابی اقتصادی مراکز درمانی و در صورت امکان برون سپاری خدمات - ساماندهی مستمر وضعیت انبار و انبارک‌ها به منظور کنترل و جلوگیری از هدر رفت منابع سازمان (بررسی و کنترل مستمر اقلام راکد در انبارها و انبارک‌ها و جلوگیری از خرید اقلام راکد و تاریخ نزدیک و جلوگیری از ازدیاد اقلام تاریخ گذشته)- بررسی عملکرد در کلیه بخش‌های درمانی  به منظور کاهش هزینه‌ها از طریق استاندارد سازی  و توسعه مکانیزم‌های نظارت و پایش- تلاش دراخذ امتیاز عالی در ارزشیابی  استانداردهای اعتباربخشی- ایجاد شرایط مناسب جهت اخذ مجوز و راه اندازی توریسم درمانی  - بروزرسانی و پیگیری مطالبات مربوط به صورتحساب‌های سازمان‌های طرف قرارداد - ساماندهی فرایند خرید- توسعه تعاملات با نهادهای برون سازمانی تاثیر گذار بر فرآیندهای سازمان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های بیمه گر، شهرداری‌ها و....جهت تسهیل در امور مرتبط- نظارت کامل و کارشناسی بر تهیه، تولید و خرید نرم افزارها و همچنين تحلیل، بررسی، پایش و اجرای بسیاری از طرح‌ها قبل از کشوری شدن و ساماندهی وضعیت دفتر راهبری سیستم‌ها و شرکت خدمات ماشینی تامین بابت ادامه حیات مقوله فناوری در سازمان - توسعه تعاملات برون سازمانی با  دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر در کمیته همسویی، شورای علمی و تخصصی، کمیته نظارت بر تعرفه‌ها وکمیته RUM در جهت نظارت بیشتر بر عملکرد پزشکان و موسسات طرف قرارداد - توسعه  نظارت بر عملکرد موسسات طرف قرارداد جهت ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان و جلوگیری از هزینه‌های تحمیلی بر سازمان و بیمه شدگان - مکانیزه شدن ارسال نسخ پزشکان و خدمات آنها در مراکز طرف قرارداد از جمله درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مطب‌ها از طریق نرم افزار  بیمه سلامت (بیمه سلامت نسخ پزشکان را به صورت مکانیزه دریافت می‌کند می‌توان  از طریق همان نرم افزار اطلاعات مربوطه را دریافت نمود.) -نظارت بر فعالیت پزشکان k2 از طریق سیستم جامع کشوری 
طرح ارتقای هتلینگ در استان چگونه اجرا شد؟
از آنجائیکه فاز اول بیمارستان امام رضا (ع) قم در سال 92 راه اندازی و در پنج مرحله در سال 96 به بهره‌برداری كامل رسیده است، از نظر هتلینگ از کیفیت مناسبی برخوردار بوده است. 
در همین راستا، به منظور ارتقای هتلینگ و بدنبال آن افزایش رضایتمندی مراجعین بخصوص بیماران بستری، در قالب برنامه عملیاتی هتلینگ از سال 94 تا پایان سال 95 در محورهای بهداشت، خدمات رفاهی، ساختمان و تاسیسات و تجهیزات و امکانات پزشکی با صرف بیش از یک میلیارد تومان و با بهره‌مندی از استانداردهای بروز وزارت بهداشت و درمان شاخص‌های هتلینگ  بیمارستان امام رضا (ع) اصلاح و ارتقا یافته است. در همین راستا و با اقدامات انجام شده و بدنبال آن ارتقای شاخص‌های هتلینگ در محورهای تجهیزات و امکانات پزشکی و بهداشت و خدمات رفاهی در زیبا سازی فضا و افزایش رضایتمندی مراجعین و بیماران و همچنین کارکنان، تاثیر چشمگیری داشته است. در سال جاری نیز پیشنهاد استان جهت تایید و تامین اعتبار به سازمان مرکزی ارائه گردیده است.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen