انتخاب صفحه
شماره 4919 - پنجشنبه 20 تیر 1398
شماره های پیشین:

اخبار کوتاه

کنایه محمدجوادظریف به سریال گاندو:
پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تا کنون پیشنهادی از سوی بریتانیا مبنی بر مبادله نازنین زاغری با نفت‌کش حامل نفت ایران مطرح نشده است.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران  در پاسخ به پرسش درباره تهدید برخی منابع غربی در خصوص احتمال عملیاتی کردن مکانیزم ماشه در برجام با تاکید بر این که مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست خاطر نشان کرد: برجام یک سازوکار دارد و این سازوکار برای آن است که مانع نقض تعهدات طرفین شود وقتی برجام نقض شد ایران نیز آن سازوکار را عملیاتی کرد که من در این زمینه پیش و پس از خروج آمریکا از برجام ۵ نامه به خانم موگرینی نوشتم.
وی با بیان این که سازوکار ماده ۳۶ برجام رسماً عملیاتی شده و جلسات کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرا و با فاصله کمی بعد از آن در سطح وزرا برگزار شد، اظهار کرد: طی این جلسات وزرای خارجه عضو برجام ۱۱ تعهد به ایران دادند. اما تاکنون حتی یکی از آنها اجرایی نشده است. اروپایی‌ها علاوه بر این که ۱۱ تعهد خود را اجرا نکرده‌اند، سایر تعهدات خود را نیز نقض کردند.
ظریف با اشاره به اقدام اخیر انگلستان در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران گفت: اقدامی که اخیراً انگلستان انجام داد، نقض تعهداتشان است چون این اقدام از طرف آمریکایی‌ها و برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام دادند و ارتباطی به سوریه ندارد این اقدام صرفاً اقدامی است که انگلیسی‌ها از طرف گروه بی انجام دادند. و نقض اساسی برجام محسوب می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اقدامات دیگری که بخشی از کشورهای اروپایی در دستگیری افراد از طرف آمریکا انجام می‌دهند نقض برجام محسوب می‌شود. چون آمریکا این افراد را برای نقض تحریم‌های که از نظر برجام وجود ندارد، بازداشت کرده‌اند و اروپایی‌ها به این درخواست آنها احترام می‌گذارند بنابراین اروپایی‌ها نقض برجام می‌کنند.
ظریف تصریح کرد: اصلاً مکانیزم ماشه جایگاهی در ایران ندارد. چون ایران از روش جبرانی داخل برجام استفاده کرده و این استدلال ما کاملاً واضح است؛ اروپایی‌ها در حال استفاده ابزاری این موضوع هستند اما خودشان هم می‌دانند مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد لذا اعلام کرده‌اند اقداماتشان به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در پیگیری نفتکش حامل نفت ایران که توسط انگلستان توقیف شده است خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی ابزاری برای انجام عمل متقابل و متوقف کردن نفتکش در دریا را در اختیار ندارد و نمی‌تواند به جز اقداماتی که انجام داده، کاری دیگری بکنند کار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر، اعتراض و به قول برخی توییت کردن درباره موضوعات است و ما با این ابزارها کار می‌کنیم.
وزیر خارجه تصریح کرد: ابزار عمل متقابل بر عهده افراد دیگری است و اگر قرار است عملی انجام شود آنها باید عمل کنند.
به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از سوی دولت انگلستان پیشنهادی در خصوص مبادله نفتکش با نازنین زاغری مطرح شده است با تاکید بر اینکه چنین پیشنهادی مطرح نشده اظهار کرد: اقدام انگلستان در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران یک راهزنی دریایی است و اصلاً جایگاهی ندارد که در این موضوع مورد مبادله قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه نفتکشی که انگلستان توقیف کرده نه مالکیتش برای ایران است و نه پرچم ایران را دارد گفت: پیگیری حقوقی به این معناست که کشوری که مالکیت نفتکش را بر عهده دارد یا پرچم او در نفتکش به احتزاز درآمده باید اقدام به پیگیری حقوقی کند. در این شرایط ما فعلاً در حال پیگیری سیاسی هستیم و صاحبان نفت و کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی انجام دهند که در حال انجام این کار هستند.
وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره گام‌های بعدی ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی خود گفت: این گام‌ها بستگی به خودمان دارد؛ برجام امکانی را به جمهوری اسلامی ایران داده تا بتواند از آن بهره‌مند شود و ما اقدامات خود در خصوص کاهش تعهدات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم.
ظریف ادامه داد: ممکن است برخی به خاطر مصالح سیاسی داخلی‌شان دوست داشته باشند که ما تلاش کنیم هر چه سریع‌تر از برجام خارج شویم اما اگر در حوزه منافع ملی بخواهیم به موضوع بپردازیم کسانی که باید در این حوزه تصمیم گیری کنند تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های حقوقی دستگاه دیپلماسی در خصوص ورود پهپاد آمریکایی به مرزهای قانونی کشور خاطرنشان کرد: نخستین کسانی که در جریان پهپاد آمریکایی وارد عمل شدند و مانع شدند تا آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط خود را به دنیا ارائه دهند و شاید از این طریق مانع شدند تا آمریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند عمل متقابلی انجام دهند، دستگاه دیپلماسی بود. همکاری بسیار قوی که وزارت خارجه با ستاد کل داشت، باعث شد که بتوانیم با فاصله خیلی کمی از ماجرا، هم سفیر سوئیس را احضار و به او اعتراض کنیم و هم در این باره اطلاع رسانی داشته باشیم و به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم.
ظریف گفت: ما اقدامات‌مان را انجام دادیم البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.

صالحی: دلیل اصلی دشمنی ما با آمریکا 
دیدگاه سیاسی متفاوت است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مطلبی در روزنامه لوفیگارو نوشت بر هیچ کس پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از ۴۰ سال پیش اختلافات بسیار عمیقی دارند. دلیل اصلی این دشمنی ناشی از دیدگاه سیاسی متفاوت است. تهران و واشنگتن جهان را با دیدگاه‌های گوناگونی می‌بینند.
به گزارش ایسنا، صالحی در این مطلب آورده است: ایران خود را به عنوان کشوری مدرن، برابری خواه با ملتی مستقل معرفی می‌کند که ارزش‌های قومی و مذهبی خود را دارد. در مقابل آمریکا خود را نجات‌دهنده لیبرالیسم می‌داند. هر دو ملت آرمان‌ها و تمایلات جهانی دارند اما برای تحقق آن‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. ایران برای عدالت، انصاف و برابری ملت‌ها مبارزه می‌کند و در مقابل آمریکا به دنبال گسترش سلطه خود است. ایران یک بازیگر منطقه‌ای پرنفوذ و آمریکا یک ابرقدرت توسعه‌طلب است و می‌خواهد تنها ابرقدرت باقی بماند.
از زمان انقلاب اسلامی، ایران همواره به دنبال حفظ تمامیت ارضی و حقوق خود است که شامل توسعه فناوری هسته‌ای با اهداف مسالمت‌آمیز است که از جمله حقوق غیرقابل انکار ایران تلقی می‌شود.
صالحی در لوفیگارو نوشت: آمریکا مناقشه هسته‌ای را ساخته و پرداخته است که تنها بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های غیر انسانی بر کشور ماست. آن‌ها به لطف ماشین قدرتمند رسانه‌ای خود به دنبال تبدیل این بهانه به یک باور جهانی و سپس استفاده از آن به عنوان یک اهرم فشار سیاسی هستند اما تحریم‌های آنان مؤثر نبود و در نهایت مقاومت ایران، چاره‌ای به غیر از مذاکره با تهران برای دولت سابق آمریکا باقی نگذاشت. مذاکرات محرمانه مورد درخواست واشنگتن از طریق عمان در سال ۲۰۱۱ آغاز شد. پس از دو جلسه مذاکره، آمریکا با وساطت سلطان عمان به ما اطلاع داد که قصد دارد حق ایران برای غنی سازی را به رسمیت بشناسد. این مذاکرات با توافق بین‌المللی موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ در وین امضا شد، به جمع‌بندی رسید.
صالحی نوشت: حدود سه سال پس از اجرایی شدن این توافق، دولت جدید آمریکا از توافق خارج و به این بهانه متوسل شد که این توافق بدترین توافقی بود که آمریکا در تمام طول تاریخ خود امضا کرد. ایران با یک مقاومت راهبردی به این شرایط پاسخ داد. اما آمریکا به تشدید فشارهای خود ادامه داد و تحریم‌های جدیدی علیه ما اعمال کرد. این شرایط ایران را وادار کرد به حقوق خود که در پاراگراف‌های ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای به آن اشاره شده است برای تعلیق برخی محدودیت‌های اعمال شده در توافق متوسل شود. ایران چنین کاری کرد، زیرا احساس می‌کرد هیچ بهره‌ای از توافق نمی‌برد و از آن زمان کشور ما بی وقفه از کشورهای اروپایی امضا‌کننده توافق شامل فرانسه، انگلیس و آلمان می‌خواهد این عدم موازنه را جبران کنند. آمریکا پس از انتقادهای شدید و تحمیل ۱۲ شرط غیرواقع‌گرایانه به ایران، سرانجام به منطق روی آورد و مطالبات خود را به تنها یک مطالبه کاهش داد. صالحی در ادامه این مقاله نوشت در این شرایط دونالد ترامپ تاکید کرد تنها خواسته‌اش این است که ایران از داشتن سلاح هسته‌ای صرف نظر کند. ایران که هرگز وعده‌ها و تعهدات آمریکا را باور نکرده، تاکنون هرگونه مذاکره مستقیم را رد کرده است، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که دور جدید مذاکره به همان سرنوشت مذاکرات پیشین دچار نشود. همان طور که رهبر معظم ما همواره می‌گوید مذاکره مستقیم تحت فشار، در کار نیست. چنین مذاکراتی کاملا سم است. حالا سوال اصلی این است؛ آیا راهی برای خروج از این بن بست وجود دارد؟ ادامه این شرایط فاجعه‌بار عواقب جدی خواهد داشت که به طور قطع ایران از آن استقبال نخواهد کرد. هنوز هم راه حل وجود دارد که بر مبنای اصولی خواهد بود که من پیش‌تر به آن اشاره کرده‌ام؛ از یک سو مذاکره مستقیم تحت فشار در کار نخواهد بود و از سوی دیگر مسئله صرف نظر کردن از دسترسی به سلاح هسته‌ای مطرح است. راه حل می‌تواند بر لغو همه تحریم‌های آمریکا و به طور همزمان صرف نظر کردن ایران از تولید، انباشت و استفاده از سلاح هسته‌ای همان طور که حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای در حکمی شرعی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد، متکی باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen