انتخاب صفحه
شماره 5033 - سه شنبه 12 آذر 1398
شماره های پیشین:

فله فروشی، برند معکوس چای مازندران

چای سبز به نام کشاورزان، به کام دلالان

فروش چای خشک به صورت فله‌ای و یا در بسته‌های بی‌نام و نشان با برچسب «چای شمال» و «چای ارگانیک مازندران» در حالی در استان‌های شمالی بویژه مازندران پر رونق است که هیچ کس نمی‌داند این چای‌ها از کجا و کدام مزرعه برداشت شده و در چه شرایطی فراوری شده و با گذشتن از چه مسیری به بازار رسیده است.واقعیت این است که هدف این گزارش بدنام کردن چای شمال نیست، ولی بی در و پیکر بودن عرضه آن و نبود نظارت سبب شده است تا عرضه هرنوع چای با هر کیفیتی به صورت فله و در بسته‌بندی‌های نایلونی بی نام و نشان طی سال‌های گذشته تبدیل به برند چای شمال و مازندران شود و سودجویان بی نام و نشان هم بازار چای را در این مناطق با توجه به حضور دهها میلیونی گردشگران در سال به جولانگاه بی دردسر سودجویی خود تبدیل کنند. اگر چه باشندگان استان‌های شمالی در طول زمان یاد گرفته اند که چای داخلی مورد نیاز خود را از فروشندگان شناسنامه دار مشخصی در بازار تهیه کنند و این دسته از فروشندگان هم معمولا هر ساله چای را از مزارعی تهیه می‌کنند که گذشت زمان کیفیت محصول را تایید کرده، ولی تقریبا قاطبه گردشگران از این چرخه درون استانی برای خرید چای داخلی بی‌اطلاعند و تنها بر اساس تعریف و تمجید شمالی‌ها از چای شمال اقدام به خرید این محصول می‌کنند.از انصاف نباید گذشت که در سال‌های اخیر چای خشک تولید داخلی به دلیل کیفی سازی و تبلیغات توانست در مقایسه با چای خارجی، ذائقه و اعتماد ایرانی‌ها را تا اندازه زیادی به خود جذب کند، ولی در کنار این روند اقدامات لازم برای برندسازی و جلوگیری از سودجویی عده ای فرصت طلب صورت نگرفته است و به همین دلیل هم مصرف کنندگان چای داخلی به جای خرید این محصول به صورت بسته بندی مناسب و استاندارد به دنبال تهیه آن در مراکز فروش به صورت فله هستند.
بی اعتمادی تاریخی به بسته‌بندی
کارشناسان صنعت چای تمایل به خرید چای فله ای و دلایل حاکمیت چنین نگاهی از سوی مصرف کنندگان را بی‌اعتمادی آنها به کیفیت و ناخالصی محتوای چای بسته بندی می‌دانند که از گذشته تا به امروز برخی در پی سودجویی بیشتر با مخلوط کردن چای مرغوب با نوع بی کیفیت در بسته بندی به فروش می‌رسانند.به اعتقاد آنان،‌ از سوی دیگر در کنار پا برجا بودن شیوه‌های تقلب آمیز از گذشته، سودجویانی هم به دنبال این اعتقاد مردم با کمی تغییر تاکتیک در  فروش، چای کارخانه‌های محلی را  بدون نام و نشان کارخانه به شکل فله ای با قیمت بسیار بالا به  عنوان «ارگانیک» و به اصطلاح بدون ناخالصی و رنگ و اسانس به بومیان و گردشگران می‌فروشند که باز هم شیوه ای برای فریب مصرف کننده چای و دربلند مدت ضربه به اعتماد خریدار و  تولید کننده محسوب می‌شود.تبلیغ  ارگانیک بودن این محصولات در میان فروشندگان و نهادینه شدن آن در ذهن خریدار در حالی به باورهای مردم تبدیل شده که اخیرا  رئیس اداره آموزش استاندارد استان مازندران به استناد بررسی‌های انجام شده، اعلام کرد که ادعای ارگانیک بودن محصولات نه تنها ادعای درستی نیست بلکه با واقعیت فاصله دارد، ضمن اینکه در بسیاری از موارد این ادعاها صرفا با هدف سودجویی طرح می‌شود و کیفیت فراورده‌هایی که در این نوع فروشگاه‌ها عرضه می‌شود از کیفیت پایین تری برخوردار است و از لحاظ سلامت نیز مخاطرات خود را دارد همانند محصولات لبنی که به اسم ارگانیک عرضه می‌شود.بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی در سه ماهه بهار و تیر ماه امسال صادرات چای روند کاهشی داشته است و کارشناسان صنعت چای در ایران رونق نسبی و روند کاهشی صادرات چای داخلی را مربوط به افزایش کیفیت این محصول و استقبال مصرف کننده داخل کشور می‌دانند، ضمن انکه با حمایت‌های دولت از چایکاران برای تولید با کیفیت و نیز تبلیغات انجام شده با هدف معرفی مزایای چای ایرانی نظیر برتری طعم، مزه و بدون اسانس و مواد شیمیایی باعث شده تا مردم کم کم چای داخلی را به مشابه خارجی آن ترجیح دهند.افزایش میل و تقاضای مردم به مصرف چای داخلی و گرایش آنان به خرید چای به صورت فله ای از فروشگاه‌های عرضه این محصولات برای آینده صنعت چای شمال هم مخاطره آمیز است چرا که برخی از کارخانه داران و تولیدکنندگان به دنبال برندسازی و بسته‌بندی استاندارد محصولات داخلی برای عرضه در بازار هستند، ولی به این نتیجه رسیده اند که آنطور که انتظار می‌رفت در ترغیب مصرف کننده به خرید چای با بسته بندی و استاندارد موفق نیستند.به گفته رییس اتحادیه تولید کنندگان، بازرگانی و صنایع بسته بندی چای کشور هر ساله بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تن چای خشک به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور می‌شود که  بخش عمده ان از کشورهای سریلانکا، هند و کنیا است و در این میان بر اساس آمارهای رسمی سازمان چای کشور  تولید چای داخلی ایران نیز ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن در سال است که از این میزان تنها ۱۳ هزار تن برای مصرف داخلی است و بقیه به کشورهای مختلف صادر می‌شود.
دلالان، برندگان بازار چای 
رئیس یک کارخانه چای در رامسر با اشاره به مخلوط کردن چای با انواع بی کیفیت ان توسط افراد سودجو و تاثیر ان بر سلب اطمینان مردم در طول سالها  گفت: یکی از دلایلی که فروشندگان این محصول، خریداران چای را به سمت چای فله ای سوق می‌دهند کسب سود بیشتر است.این تولید کننده توضیح داد: این افراد چای با کیفیت و ممتاز را به صورت فله از کارخانه ما خریداری می‌کنند، سپس در فروشگاه‌های خود با قیمت به مراتب بیشتر با بسته سلفونی و به عنوان چای ارگانیک و طبیعی، چای بهاره یا ممتاز، محلی و خالص به فروش می‌رسانند، که این بسته بندی‌ها غیر استاندارد در کمترین زمان کیفیت چای را از بین می‌برد علاوه بر قیمت گزاف ما شاهد مخلوط کردن ان با چای سال گذشته هم هستیم. یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا علت گرایش و تقاضای مصرف کننده به خرید چای فله‌ای را باور رایج این روزها مبنی بر ارگانیک و طبیعی بودن چای باز عنوان می‌کند، گفت :‌  در چنین شرایطی به مرور زمان حاشیه  سود تولید کننده به جایی خواهد رسید که در اقتصاد به ان نقطه سر به سری می‌گویند، به گونه‌ای که به همان میزان که برای عرضه محصول هزینه می‌کند، همان میزان هم سود اوری دارد، اما بازدهی و درامد مثبتی برای تولید کننده نخواهد داشت.طاهره جهانی اضافه کرد: در نهایت اگر اقداماتی برای کاهش زیان و عواقب سودجویی‌ها و باورهای ذهنی اشتباه در مصرف کننده با فرهنگ سازی و حمایت و  مداخله نهادهای متولی انجام نشود تولید کننده در صورت ادامه دار شدن این پروسه  شکست می‌خورد.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen