انتخاب صفحه
شماره 5092 - پنجشنبه 24 بهمن 1398
شماره های پیشین:

پیشنهاد

جواد لگزیان

بهار ۷۱

«در گورستان پرلاشز پرچم‌های سرخ آویزان است. در انتهای صحنه دولکلوز، خمیده، بدون کلاه و با کتی بلند، ایستاده است. پشت او تعدادی از اعضای کمون ایستاده‌اند ـ آن‌ها نیز کلاه ندارند.دولکلوز (با صدایی غمگین و بسیار آرام.): سخنرانی طولانی‌یی برای‌تان نمی‌کنم. آن‌ها مصیبت عظیمی بر ما وارد کردند. باشد که عدالت برای خانواده‌ قربانیان و این شهر بزرگ برقرار شود. شهری که بعد از پنج ماه محاصره حکومتش به او خیانت کرد و اکنون محاصره‌ دوم بر او تحمیل شد، ولی هنوز آینده‌ انسانیت در دست‌هایش است. برادرانم مثل قهرمانان نگذارید اشک‌های‌تان جاری شود، برعکس قسم بخورید انتقام‌شان را بگیرید و راه‌شان را ادامه دهید.» نویسنده این اثر «آرتور آداموف» نمایشنامه‌نویس ابسورد فرانسوی، در ۱۹۰۸ در امپراتوری روسیه متولد شد؛ اما در همان دوران کودکی، به‌همراه خانواده به فرانسه مهاجرت کرد.او در اواخر جنگ جهانی دوم، اولین اثرش را با نام اعتراف (۱۹۴۶) منتشر کرد. از آثار مشهور او حمله (۱۹۵۰)، استاد تاران (۱۹۵۳) و همان‌طور که بوده‌ایم (۱۹۵۳) است. آداموف چند اثر هم از نویسندگان بزرگ روس و آلمانی به فرانسوی ترجمه کرده است. کتاب «بهار 71» اثر «آرتور آداموف» با ترجمه «مهسا خیرالهی»  با موضوع ادبیات نمایشی است که نشر«نی» آن را  در 320 صفحه چاپ کرده است.

داستان زندگی فیل آفریقایی

«فیل‌ها سی میلیون ساله رو زمینن تا در عرض یکی دو دهه نابود شن فقط برای این‌که کلیدهای پیانو و ژتون‌های ما رو تأمین کنن. این یه مصیبت بزرگه. این... این فاجعه است. افتضاح وحشتناکِ هولناکیه و من نمی‌دونم چی کارش کنم؛ حالا به من بگین ببینم، کس دیگه‌ای هم هست که حس کنه این‌جا داره تاریک و تاریک‌تر می‌شه؟» نویسنده این نمایش کلِم مارتینی ــ نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و داستان‌نویس کانادایی ــ به سال ۱۹۵۶ در شهر کلگریِ کانادا به دنیا آمد. در کودکی عاشق حیوانات، طبیعت‌گردی و کتاب‌خواندن بود. در دبیرستان شروع به نوشتن داستان کوتاه کرد و برای داستان‌هایش جوایز بسیاری را از مسابقات داستان‌نویسی گرفت. این موفقیتِ زودهنگام، در کنار تشویق‌های دبیر ادبیاتش، مارتینی را به نمایشنامه‌نویسی کشاند. در سال ۱۹۸۰ لیسانسش را از دانشگاه کلگری در رشته‌ هنرهای زیبا با گرایش نمایشنامه‌نویسی گرفت، و در سال ۱۹۸۲ نخستین کسی بود که در رشته‌ نمایشنامه‌نویسی از «مدرسه‌ ملیِ تئاتر» در مونترئالِ کانادا فارغ‌التحصیل شد. مارتینی پس از دانشگاه در یک مرکز بازپروری در کلگری به تدریس درام و نمایشنامه‌نویسی به نوجوانان و جوانانی پرداخت که در اثر مشکلات خانوادگی و اجتماعی به بزهکاری روی آورده بودند. تأثیرِ پانزده سال تدریس در این مرکز در آثار مارتینی (به‌ویژه در همین نمایشنامه‌اش) به‌وضوح آشکار است: شخصیت‌های نمایشنامه‌های او غالبا افراد مشکل‌داری‌اند که از دلِ مشکلاتِ فردی و خانوادگی‌شان در پی کشف خویشتنِ حقیقیِ خود هستند. نمایشنامه «داستان زندگی فیل آفریقایی» اثر«کلم مارتینی» با ترجمه پژمان طهرانیان توسط نشر نی در 76 صفحه برای نخستین بار چاپ شده است.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen