انتخاب صفحه
شماره 5215 - یکشنبه 12 مرداد 1399
شماره های پیشین:

فناوری

ربات‌های سخنگو پیشخدمت رستوران می‌شوند

گروهی از محققان برج فناوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر ربات‌های سرویس رسانی را طراحی کرده و ساختند که از آن‌ها می‌توان در رستوران‌ها برای ارائه سرویس‌های سفارش شده از سوی مشتریان بهره برد.
اسماعیل مهرابی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت ربات «خوش آمدگو» و «سرویس رسان» گفت: با راه اندازی مجتمع رباتیکی ایران تعدادی از ربات‌های ساخته شده شامل ربات‌ خوش آمدگو و سرویس رسان با تعامل با انسان به کار برده شد و این ربات‌ها در این مجتمع سرویس رسانی خواهند کرد.
وی با اشاره به ویژگی‌های ربات‌های ساخته شده، اظهار کرد: این ربات‌ها دارای حس شنوایی هستند و از قابلیت تعامل با انسان برخوردارند و می‌توانند به زبان‌های فارسی و انگلیسی صحبت کنند.
مهرابی با اشاره به جزئیات کاربری مجتمع رباتیکی، خاطر نشان کرد: روند سفارش در این مجتمع به صورت مدرن و تکنولوژیک است، به گونه‌ای که ثبت سفارش‌ از طریق تبلت‌های روی میزها انجام می‌شود و پرداخت هزینه نیز به صورت الکترونیکی و آنلاین برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در این مجتمع چندین ربات سرویس‎های سفارش داده شده را ارائه می‌کنند، یادآور شد: برای حرکت این ربات‌ها هیچ مسیری مشخص نشده و به گونه‌ای در آنها برنامه ریزی شده است که با هم برخورد نخواهند کرد و ربات‌های ساخته شده بدون داشتن مسیر قبلی به درستی راه خود را برای رسیدن به مقصد طی می‌کنند.
این محقق تعامل ربات‌ها با انسان را یکی از خصوصیات این ربات‌های هوشمند نام برد و یادآور شد: این ربات‌ها قادرند با انسان صحبت کنند و قادر هستند حس خوشحالی و یا ناراحتی را توسط چهره خود به انسان منتقل کنند.
وی با اشاره به راه اندازی فست فودهای الکترونیکی در کشورهایی مثل چین، سنگاپور، مالزی، انگلیس و آمریکا اضافه کرد: اکثر ربات‌های ساخته شده از روی خطوط مشخصی مسیریابی و حرکت می‌کنند و هیچ تعاملی با انسان ندارند، در صورتی که ربات‌های ساخته شده در این شرکت از طریق الگوریتم‌های هوشمندی که برای آنها طراحی شده، مسیریابی می‌کنند.

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen