انتخاب صفحه
شماره 5449 - پنجشنبه 25 دی 1399
شماره های پیشین:

آمار تصادفات در حد فاجعه است

کابوس‌مرگ در جاده‌های حادثه‌خیز ایلام

محورهای کوهستانی و نقاط حادثه خیز جاده های استان ایلام سالهاست به مشکل جدی استان تبدیل شده و تهدیدی دائمی برای جان و مال مسافران محسوب می‌شود بطوری که جاده هایی نظیر مهران و ملکشاهی به قتلگاهی تبدیل شده که روزانه حادثه‌ساز می‌شوند و هر بار خانواده ای را داغدار می‌کنند.به گزارش‌خبرنگار ایلنا، مشکلات محورهای استان ایلام بحث امروز و دیروز نیست و با وجود تردد هزاران خودرو از این محورهای پرخطر تاکنون اقدام اساسی برای اصلاح جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز صورت نگرفته است. وجود جاده‌هایی با ظرفیت و روسازی نامناسب و نا امن، شیب‌های تند و طولانی و همچنین لغزندگی سطح راه ها از جمله موارد حادثه آفرین در بخش ساخت و ساز جاده ای به شمار می روند.در همین راستا مرکز پزشکی قانونی کشور آمار جان باختگان تصادفات جاده ای در ایلام در سال 98 را 153 فوتی اعلام کرده است که به تناسب جمعیت حدود 600 هزار نفری ایلام شاید کمی آمار نگران کننده ای باشد. یعنی در یک سال 153 نفر در جاده های ایلام جان خود را از دست داده اند موضوعی که در کشورهای توسعه یافته آنرا بعنوان یک خسارت جبران ناپذیر یا فاجعه قلمداد می کنند.ایلام به‌ عنوان استانی کوهستانی، دارای جاده‌های پر پیچ‌ و خم بسیار خطرناک و نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای نیازمند توجه ویژه مسئولان برای اصلاح این نقاط و سفری ایمن برای مسافران و کاهش تصادفات جاده‌ای است.نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: مشکلات جاده ای در نقاط مختلف استان ایلام همچنان به قوت خود باقی است. البته اداره کل راهداری در سطح استان تاحدودی در این زمینه اقداماتی انجام داده ولی نه به این معنی که مشکلات جاده ای به طور کامل برطرف شده است.حمدالله بیگی در ادامه به دو منطقه استان ایلام که از شرایط حادتری به لحاظ مشکلات جاده ای برخوردارند اشاره کرد و افزود: جاده شهرستان‌های ایوان و ملکشاهی اقداماتی شکل گرفته اما نه به این صورت که مشکلات جاده‌ای به طور اساسی برطرف شود. چند روزی ماشین آلات راه سازی در این مناطق مشغول به کار بودند اما مشکلات جاده ای را به شکل کامل برطرف نکردند.وی ادامه داد: جاده ملکشاهی دارای نقاط حادثه خیز بسیار زیادی است. متاسفانه طی روزهای گذشته هم شاهد تصادفات جاده ای در این منطقه بوده ایم. روزی نیست که در این مسیر تصادفی رخ ندهد و جان فرد یا افرادی گرفته نشود و خانواده ها به سوگ عزیزان شان ننشینند. چند روزی پیمانکاران در این جاده ها کار کردند اما نه شانه سازی، نه آسفالت و نه رفع نقاط حادثه خیز انجام شده است. مسئولان مدام وعده می‌دهند و عمل نمی کنند.بیگی گفت: مشکلات جاده‌ای استان از حدود 4 سال پیش مطرح است ولی تاکنون هیچ پروژه ای به صورت اساسی در راستای رفع مشکلات جاده ای عملیاتی نشده است. زمانی مسئولان می توانند ادعا کنند که قدمی را در راستای جاده سازی برداشته اند که مشکلات نقاط حادثه خیز را به طور کامل برطرف کنند نه اینکه پروژه‌ها را نیمه کاره بدون اعتبار و نظارت و پیگیری به حال خود رها کنند و بروند.عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: جاده ملکشاهی 20 کیلومتر است که هفته ای 3 الی 4 نفر در این جاده بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند. 20 کیلومتر جاده که 100 میلیارد تومان هم هزینه بازسازی آن نیست. جاده ملکشاهی خاکی است و نیازی به انفجار برای بازسازی ندارد. اگر مسئولان همت و تلاش کنند اصلاح این جاده در مدت زمان 6 ماه به پایان می رسد.بیگی عنوان کرد: جاده ملکشاهی نیاز به 4 بانده شدن دارد چرا که مسیر دوم اربعین است و البته به نظرم مسیر اصلی اربعین محسوب می شود. فکر الان را نکنید که کرونا هست؛ احتمال دارد تا سال آینده مسیر اربعین و کربلا باز شود و زوار اربعین از این مسیر عبور کنند.سرهنگ رضا همتی‌زاده، رئیس پلیس راهور استان ایلام نیز گفت: نقاط حادثه خیز استان سهم 60 درصدی در تصادفات دارند و کاهش این سهم نیازمند اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه ساز جاده‌ای است.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: با توجه به اعتباری که در اختیار داشتیم در مورد حذف نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفت. متولی جاده های اصلی اداره راه و شهرسازی است و ما نیز با توجه به وظایفی که داریم بیشتر نقاط زودبازده را جزو اولویت کاری‌مان از جمله نصب تابلو علائم، نصب نیوجرسی و چراغ چشمک زن قرار داده ایم.نورالله دلخواه ادامه داد: چهاربانده کردن جاده «ایوان» به «حاجی حاضر» را در دستور کار قرار داده ایم. یکی از نقاطی که بسیار حادثه خیز است به صورت 2 باند رفت و 2 باند برگشت توسط پیمانکار در حال اجرا است. تاکنون این پروژه 40 درصد پیشرفت داشته است. همچنین روکش آسفالت در این جاده انجام شده و حداقل  تاکنون 20 کیلومتر برای ایمن سازی جاده های این شهرستان اقدامات اصلاحی انجام شده است. وی عنوان کرد: در شهرستان ایوان نیز پروژه ساخت تونل «قلاجه» را داریم که تقریبا به بهره برداری رسیده و جزو پروژه هایی است که در ایوان صورت گرفت. ورودی شهرستان ایوان نیز نیوجرسی هایی نصب و جاده جدا سازی شده است و کارهای ایمن سازی آن رو به پایان است.دلخواه تصریح کرد:  نصب نیوجرسی در مسیر ایلام به مهران نیز انجام شده است. در حوزه راه و شهرسازی پروژه هایی از جمله چهار بانده کردن مسیر مهران به ایلام  در دست اقدام است و سه پیمانکار در این مسیر مشغول به کار هستند. مابقی مسیرها در استان توسط تعدادی پیمانکار مشغول به کارند. 

لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید

draggablePen